پاسخ به پرسش «کمی درباره خودتان بگویید» چیست ؟

پاسخ به پرسش «کمی درباره خودتان بگویید» چیست ؟

در این مطلب به راهکارهای لازم برای دادن پاسخ درست به سوال متداولی که در مصاحبه‌های استخدامی می‌پرسند، پرداخته می‌شود.

پاسخ به سوال «کمی از خوتان بگویید» سهل و ممتنع است.

در این مقاله به اطلاعات و مهارت‌هایی اشاره کرده‌ایم که برای پاسخ به این سوال لازم است داشته باشید.

 

لطفا «کمی درباره خودتان بگویید»، سوالی که می‌تواند شما را به دام بیندازد!

خطرات و فواید از خود صحبت کردن

در جلسه مصاحبه، به کارفرما مثل مشتری نگاه کنید. او به دنبال رفع نیازهای خودش است؛ نه فقط شنیدن قصه زندگی شما.

پاسخ به سوال «خب، کمی درباره خودتان بگویید» در مصاحبه‌های استخدامی ممکن است سرنوشت شما را رقم بزند. از آن‌جایی که این سوال، چارچوب مشخصی ندارد و پاسخ‌های مختلفی می‌توان به آن داد، پاسخ به آن هم سخت و هم آسان است. همچنین ممکن است مصاحبه‌کننده از این سوال علیه خودتان استفاده کند و شما را غافلگیر کند! در واقع اهمیت این سوال آن‌جا نمایان می‌شود که می‌تواند روند یا حتی نتیجه مصاحبه را تعیین کند.

اگر این پرسش در اوایل مصاحبه از شما پرسیده شود، بهتر است راهکارهای این نوشته را به کار گیرید. اما اگر در انتهای مصاحبه چنین پرسشی را از شما بپرسند، احتمالا اهمیت کمتری برای مصاحبه‌کنندگان دارد و می‌خواهند بیشتر با روحیات شما آشنا شوند. در این‌صورت، ممکن است این‌طور بگویند: «آیا نکته یا مطلبی هست که خودتان بخواهید بگویید یا دوست داشتید ما بپرسیم؟»

مهم‌ترین فایده پاسخ به سوال «کمی درباره خود بگویید»

چه این سوال را در جلسه مصاحبه از شما بپرسند و چه نپرسند، فکر کردن و پاسخ دادن به آن هم برای خودشناسی شما و هم شفاف‌تر شدن اهداف، مسیر آینده و ترسیم کارراهه شغلی‌ دیجیتال مارکتینگ شما لازم خواهد بود. این پاسخ را به عنوان برگ برنده به همراه خود داشته باشید و برای اثربخشی بیشتر آن از داستان‌سرایی استفاده کنید.

در ادامه با آنچه در پاسخ به سوال «کمی از خوتان بگویید» باید بیان کنید، اشاره می‌کنیم.

 

خود را بیشتر از بیوگرافی‌تان معرفی کنید

احتمالا شخصی که با شما مصاحبه می‌کند، قبل از جلسه، رزومه استاندارد و پروفایل لینکدین شما را بررسی کرده است. در جلسه مصاحبه باید نکاتی را بگویید که مصاحبه‌کننده درباه شما نمی‌داند؛ اما برای او جذاب خواهد بود. این نکات به روند بحث و نیازهای شرکت در استخدام شما هم بستگی دارد. ولی مهم این است که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشید.

لازمه این‌ کار، خودشناسی است. خودشناسی و خودمدیریتی دو شایستگی مهم است که همیشه به آن نیاز دارید. شما با افزودن یک داستان جذاب به پاسخ خود می‌توانید کاری کنید که در ذهن مصاحبه‌کننده حک شود. در پایان این نوشته با خودمدیریتی بیشتر آشنا خواهید شد...

 

 

درباره مهارت‌های نرم‌تان صحبت کنید

درست است که همه‌چیز در عمل مشخص می‌شود؛ اما مصاحبه‌کننده دوست دارد بداند تا چه اندازه مهارت‌های مدیریتی، کار تیمی، مسئولیت‌پذیری، تفکر سیستمی، توانایی خودمدیریتی و ... دارید. درواقع باید با شایستگی‌های شغلی خود کاملا آشنا باشید و درباره آن‌ها صحبت کنید.

نیازهای سازمان را شناسایی کنید

وقتی سازمانی شما را به مصاحبه دعوت می‌کند، حتما نیازی به توانایی‌ها و مهارت‌های شما داشته است. باید این نیازها را شناسایی کنید و با توجه به آن‌ها خود را گزینه مناسبی برای رفع آن‌ها نشان دهید. لازم نیست دروغ بگویید یا غلو کنید. بلکه روی مهارت‌ها و تجاربی از سابقه کاری و تحصیلات خود تاکید کنید که به نیازهای سازمان مربوط است.

 

سازمانی را که خواستار استخدام شماست، خوب بشناسید

شناخت فرهنگ سازمانی و فضای کاری سازمان در کنار نیازهای استخدامی آنان اهمیت دارد. مثلا اگر بدانید که سازمانی به مهارت‌های سخت بیشتر از مهارت‌های نرم اهمیت می‌دهد، در پاسخ به سوال «کمی از خودتان بگویید»، باید این مهارت‌ها را بیشتر مدنظر قرار ‌دهید.

برای شناخت سازمان به وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی آن سر بزنید. اگر بتوانید پیش از مصاحبه با کارمندان فعلی یا قبلی آن هم گپی بزنید، خیلی بهتر است.

 

سمت مصاحبه‌کننده را بپرسید

بسته به اینکه چه کسی با شما مصاحبه می‌کند، پاسخی هم که از شما انتظار می‌رود، متفاوت است. اگر مصاحبه‌کننده متخصص دیجیتال مارکتینگ باشد، وقتی می‌پرسد «کمی درباره خودتان بگویید»، منتظر شنیدن مهارت‌های سخت و تجارب تخصصی شماست؛ اما اگر مدیر شرکت این سوال را بپرسد، باید پاسخ‌هایی نتیجه‌گرایانه و امیدوارکننده به او دهید. دقیقا به او بگویید چگونه قرار است نیاز شرکت را برطرف کنید یا در این مسیر به شرکت کمک کنید.

 

 

قبل از جلسه مصاحبه، تمرین کنید

 

 

 

مطالبی را که می‌خواهید در جلسه مصاحبه بگویید، از پیش بنویسید. سپس، خود را در شرایط واقعی جلسه مصاحبه تجسم کنید و تمرین را آغاز کنید. تمرین مصاحبه را می‌توانید به شکل انفرادی جلوی آینه یا با ضبط صدای خود انجام دهید. همچنین، می‌توانید مصاحبه ‌را با کمک دوستان یا خانواده خود نیز شبیه‌سازی کنید. این کار اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد.

اما به خاطر داشته باشید که نباید پاسخ سوالات را حفظ کنید. ممکن است در جلسه مصاحبه لازم باشد تا برحسب نیاز و روند مصاحبه، پاسخی را که از پیش آماده کرده بودید، تغییر دهید.

 

خود را در قالب یک داستان جذاب معرفی کنید

همه انسان‌ها داستان را دوست دارند. داستان‌سرایی اثربخشی زیادی روی مخاطب دارد. با داستان می‌توانید تصویری ماندگار از خود در ذهن مصاحبه‌کننده ایجاد کنید. در داستان خود ایجاز را فراموش نکنید و سعی کنید حوصله مخاطب را با توضیح جزئیات بیهوده سر نبرید. بهتر است داستان خود را در ۳ بخش زیر تنظیم کنید.

 

از گذشته خود بگویید

یک بیوگرافی کوتاه به همراه علایق شما می‌تواند جذاب باشد. از کارها و تجارب مرتبط با سازمان مصاحبه‌کننده بگویید و حواس‌تان باشد که تا جای ممکن از محل کار قبلی خود بد نگویید.

 

الان چه کسی هستید؟

پس از بیان سرگذشت کوتاهی از خود، نوبت آن است که بگویید الان چه صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایی برای تصدی شغل مورد نظر سازمان دارید. با بیان مثال‌هایی از کارهای قبلی خود، وجود این مهارت‌ها، دانش‌ها و تجارب را اثبات کنید.

سعی کنید عنوان دقیق شغلی خود در دیجیتال مارکتینگ را با استفاده از بانک مشاغل دیجیتال مارکتینگ به درستی انتخاب کنید و شرح وظایف خود را حتی پیش از استخدام بدانید.

 

 

 

چه آینده‌‌ای را در نظر دارید؟

 

 

از برنامه‌ای صحبت کنید که برای پیشرفت در این شغل دارید و اینکه چطور می‌توانید به سازمان کمک کنید تا نیازش را با کمک شما برطرف کند. با این داستان، مخاطب را اقناع کنید که انتخاب شما بهترین انتخاب برای سازمان آن‌هاست. همچنین، بگویید چه برنامه‌ای برای رشد و ارتقای شغلی خود دارید.

برای اینکه داستان بهتری تعریف کنید، می‌توانید از روش‌های کتاب «ایده عالی مستدام» بهره ببرید. برای ساخت یک ایده ماندگار در ذهن مخاطب، باید کل داستان شما یک پیام محوری داشته باشد. طبق اصول این کتاب، ایده‌ای که مایلید در ذهن مصاحبه‌کننده ماندگار شود، باید ساده، ملموس، قابل اثبات و تا حدودی احساسی باشد.

 

 

 

 

 

 

این موارد را در داستان خود نیاورید!

برای اینکه حرفه‌ای تر باشید، بهتر است این موارد را در داستان خود نیاورید:

اطلاعات خیلی شخصی مثل وضعیت تاهل

تعداد فرزندان

چیزهایی که از آن‌‌ها متنفرید

عقاید سیاسی و مذهبی‌تان

بیان مهارت‌هایی که تجربه‌ عملی در آن‌ها ندارید؛ چون باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی می‌شود

شایستگی خودمدیریتی چه کمکی به شما می‌کند؟

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، برای پاسخ به پرسش «کمی درباره خودتان بگویید»، اول باید خود را به خوبی بشناسید. اما بهتر این است که به عنوان یک کارشناس یا مدیر دیجیتال مارکتینگ، شایستگی خودمدیریتی داشته باشید.

خودمدیریتی یا مدیریت بر خود، یعنی طوری بر رفتار، گفتار و عادات خود کنترل داشته باشید که بتوانید با استفاده بهینه از تمام ابعاد ظرفیتی (روحی، فیزیکی و ذهنی) در زمان و مکان مناسب، رفتار درست و مناسبی داشته باشید.

 

منابع:

https://hbr.org

https://www.themuse.com